Česko Praha


Praha 2015 - cesta a všetko online
Ešte pred cestou som sa rozhodol že otestujem čo najviac dostupných online technológií na uľahčenie cestovania. Najprv som teda cez www.booking.com objednal ubytovanie. Mal som predstavu o cene a aj o polohe. Hlavná udalosť našej cesty, festival Comic Con sa mal konať v mestskej časti Praha 11. takže som chcel aj ubytovanie v tejto lokalite. Do vyhľadávača som zadal parametre a vyskočilo hneď niekoľko možností. Po krátkom preberaní som nakoniec vybral hotel Globus. Poloha blízko stanice metra, cena za noc z raňajkami bola 11 € na osobu, čo som považoval za úplne super cenu.
Ako som už spomínal šli sme hlavne kvôli festivalu Comic Con, takže na stránke usporiadateľa som objednal lístky, zaplatil kartou a vytlačil.
Na webovej stránke Slovenských Železníc www.zsr.sk som sa zaregistroval a kúpil pre všetkých cestovné lístky. Aj keď som ich kupoval za plnú cenu dopadol som omnoho lepšie ako pri spiatočných. Nevedel som totiž presne či sa budeme vracať v nedeľu alebo v pondelok, tak som spiatočné lístky plánoval kúpiť na stanici v Prahe, pardon na Hlavním Nádraží. Cesta do Prahy nás stála 15 € + 2 € miestenka. Za spiatočnú cestu sme dali priemerne 31 € takže skoro dvojnásobok.
Rada prvá: lístky nielen na lietadlo, ale aj na Vlak si kupujte v predstihu.
Potom už som si už len Online na http://mapy.google.sk pozrel presne kde budeme bývať a kam ideme na festival, nastavil som typ dopravy metro, vytlačil a mohli sme vyraziť.



Naša Slovenská Strela vyrážala z Bratislavy 6:10 tak sme si trochu privstali. Prespali sme u syna v Bratislave a ráno o piatej sme poslušne čakali na ranný spoj MHD. Cestovné lístky do autobusu sme kupovali samozrejme cez mobil pomocou android aplikácie. Cena lístka na 70 minút je síce o 30 centov drahšia ako z automatu, ale je to pohodlnejšie. Treba mať ale poriadne nabitý telefón aby nevznikla trápna situácia pri prípadnej kontrole. Cesta vlakom bola super a pohodlná. Zboril sa mi aj v hlave zakorenený mýtus že jedálenský vozeň je len pre boháčov. Dali sme si výdatné raňajky, kávičku a zvyšok cesty sme dospávali noc. Presne o 10:18 sme boli v cieli, ako bolo napísané na lístku, takže české dráhy, píšem body za presnosť.
V staničnej hale sme sa pobavili na hlásení: „Na čtvrtou kolej přijel mezinárodní rychlík Slovenská strela provozovatele české dráhy“ v angličtine to bolo ešte lepšie. Najstarší syn Maťo po zhliadnutí Pražskej hlavnej stanice skonštatoval že už chápe ako mohol Tom Hanks vo filme Terminál prežiť iba na Letisku. Jedným slovom staničná budova bola obrovská a bolo tam všetko, vlastne také menšie nákupné centrum. My sme však hľadali vchod do metra a červenú trasu smerom na Háje. Pri kupovaní jízdenek sme ešte zvažovali hodinový verzus celodenný. Nakoniec vyhral celodenný za 110 českých, asi 3,9 €. Pre porovnanie celodenný v Bratislave Vás vyjde na 4,5 €
Rada druhá: ak plánujete aspoň tri cesty metrom kúpte jednoznačne celodenný lístok.

Zaujímavé miesta ktoré sme navštívili.
Najprv sme prešli všetky klasiky ako je Václavské námestie, Karlov most, Malú stranu, Staromestské námestie s Orlojom. Tieto miesta asi pozná každý kto navštívil Prahu. Češtinu som v meste počul oveľa zriedkavejšie ako pred piatimi rokmi keď som tu bol naposledy, Niektoré reklamné pútače boli iba v angličtine. V podniku Hard Rock Cafe sme pri usádzaní ku stolu museli použiť angličtinu, lebo pekná slečna nevedela po česky, ale nakoniec sme sa dohodli.


Od priateľov sme mali typ na jednu špecialitku. Jednalo sa o podnik Stredoveká krčma u krále Brabantského. Vraj keď vojdete objednajte si ale neurazte sa je tam dosť drsný personál. V úzkych uličkách starého mesta sme podnik nakoniec našli a smelo vošli plní očakávania. V krčme vládla nefalšovaná stredoveká atmosféra. Pri ťažkých drevených stoloch boli lavice prikryté iba kožušinami, o jediné osvetlenie sa starali sviečky na stoloch. Hneď pri dverách nás privítala rozšafná hostinská, že jestli máme rezervaci. Samozrejme že sme nemali, zjednali sme teda jedno pivo a neco rychlého na žrání. Po usadení nám v stredovekom odeve oblečená švárna deva ponúkla nápoje citujem: „Co si dáte sedláci“ Ja z Ajom sme si dali Pivo a jeho priateľke Simonke priniesli pomarančový džús so slovami „Tadi ti nesu ty žltý chcanky ochechule“. Zo žrádelníku sme si nakoniec vybrali utopence. Atmosféra tu bola naozaj super autentická ale rozhodne nie pre každého. K vedľajšiemu stolu si prisadol starší pár. Pri objednávaní sa hostinská spýtala, „No co si dáš stará“ v staršej pani to viditeľne hrklo. Keď som poprosil o účet tak iba niečo skonštatovala „Dobrá já vás teda voškubu“. Účet nám už ale priniesli pekne v malej drevenej truhličke s gumeným pavúkom. Bol však vystavený na registračnej pokladnici z 21. storočia, a tak sme sa vrátili do reality. Ak pôjdete okolo určite sa tu zastavte. Krčmu nájdete v Prahe 1 na Malej strane. Viac na www.krcmabrabant.cz

Ďalšie dve zastávky boli na Celetnej ulici. V informačnom centre pod orlojom sme zistili že v Prahe sú aktuálne dve múzeá voskových figurín. Tradičné Madame Tussauds a novootvorené francúzke Grevin. Pre krákosť času sme sa nakoniec rozhodli pre menšie Madame Tussauds. Prehliadka nám trvala asi 30 minút a bola rozdelená podľa historických období. Českých panovníkov sme príliš nepoznali a tak sme ich prebehli pomerne rýchlo. Pri osobnostiach 20. storočia sme popri Albertovi Eisteinovy mohli obdivovať aj Gustáva Husáka, Lenina alebo Stalina. Kričiaci Hitler bol pre istotu za sklom. Najviac času sme strávili vo filmovom oddelení. Veď kto by nechcel fotku s Belmondom, Cloonym alebo Tarantinom. Okolo druhého múzea Grevin sme išli neskôr. Vyzeralo to naozaj veľkolepo. Expozícia sa rozkladala na troch poschodiach pútač oznamoval, že sa jedná o najväčšie múzeum voskových figurín v strednej Európe. Najbližšie sa tam určite zastavíme. Cenovo bol Grevin skoro o polovicu drahší ako Madame Tussauds. 
Dobrá správa: pri online objednaní lístka cez http://www.grevin-praha.com je 20 percent zľava, ak by ste to však nestihli cez internet aj informačné centrá ponúkajú lístky do Grevinu so zľavou.

Cestou na stanicu sme sa ešte zastavili v obchodíku Finest Belgian Chocolates, kúsok od múzea, tiež na Celetnej ulici. V tomto obchodíku si môžete kúpiť čokoládu akú ste ešte ani nevideli. Výrobky boli prepracované do najjemnejších detailov. Ak tam bol šróbik tak mal závity, ak tam bolo kladivo a bolo hrdzavé tak všetko bolo z čokolády.V prednej časti predajne bola aj mini výroba cukríkov. Veselý mužík vaľkal veľký šulec z cukru na tenký valček a z tohto potom nasekali cukríky ktoré hneď ponúkali zvedavcom. Ušlo sa aj nám. Bola to ňamka. Do Prahy sa chystáme aj budúci rok ale už určite na viac dní.

Komentáre