Bulharsko autom 2.časť.

Neradi
Prišiel čas na prvé doplnenie paliva. Vyhliadli sme si väčšiu benzínku pri ceste a zastavili sme pri stojanoch. Hotovosť Srbských dinárov sme mali obmedzenú, mýtne bolo drahšie ako sme predpokladali a tak sme plánovali tankovať na kreditku. Na každom stojane však visela ručne napísaná tabuľka CREDITCARD – Neradi. Pre istotu sme sa pýtali aj obsluhy či sa dá tankovať na kartu, odpoveďou nám bolo pokrčenie plecami a už známe „Neradi.“
„Fuj to je neochota, ale ani sa im veľmi nečudujem,“skonštatoval som. Ak si aj Srbské banky berú za platbu kartou také poplatky ako naše, tak sa im ani nedivím, že sú neradi, keď ľudia platia kartou. Poskladali sme hotovosť a natankovali aspoň tie autá ktoré boli najsuchšie. Ľubo nám samozrejme pripomenul ,že on nemá problém, lebo má osemdesiat litrovú nádrž a prejde celú cestu na jedno tankovanie. Ďalšia čerpacia stanica bola vzdialená skoro deväťdesiat kilometrov, takže cesta benzínových vozidiel sa niesla v duchu modlitieb aby sme tam dorazili. V hlave sa mi premietal obraz ľudí tlačiacich auto, ktorý však nebol tu v Srbsku až tak nereálny. 

Krásna veľká benzínová pumpa nás vítala svojou vysvietenou atikou na ktorej dominovala mušľa. Tešili sme sa ako malé deti. Ihneď sme sa popristavovali k stojanom a začali tankovať. Všetci sme dali plnú nádrž, aby sme už najbližšie tankovali až v Bulharsku. Hrdo sme kráčali k pokladni a každý držal v ruke kreditku. Okrem Ľuba,ktorý má ako viete osemdesiat litrovú nádrž. Skoro sme spadli z nôh keď pri pokladni bol veľký, tentokrát už na počítači napísaný oznam VISA, MAESTRO NERADI. Prvý chcel zaplatiť Jano, podal kartu unavenému Srbovi za pultom. Ten mu ju hneď vrátil ukázal na tabuľu a dôrazne odrapotal „Neradi.“ To už na nás bolo príliš, svorne sme začali po slovensky nadávať a rozčuľovať sa, že čo je to tu za zapadákov, keď aj na takejto veľkej pumpe sú neochotní prijať platbu kartou. Nič sa však nedalo robiť benzín bol v nádržiach a my sme dináre proste nemali. Nakoniec sme sa dohodli ,že zoberie aj eurá, síce v brutálnom kurze ,ale aspoň nejaký ústupok nám urobil. Doteraz som bol presvedčený o vrcholnej neochote pumpárov v Srbsku, ale až pri písaní tohoto článku ma napadlo výraz „Neradi“ preložiť zo srbštiny do slovenčiny. Výsledok ma prekvapil a týmto sa obsluhe čerpacích staníc ospravedlňujem. Neradi = Nefunguje. Na benzínke som si aj napriek varovaniu skúsenejších kúpil chutne vyzerajúcu bagetu zabalenú v celofáne. Dobre si ju zapamätajte, bude o nej ešte reč. Na toalete som ešte musel odfotiť tabuľku, ktorá oznamovala, že sa nejedná o pitnú vodu. Naša cesta Srbskom pokračovala ďalej už bez väčších incidentov.
Bulharsko
Hranice do Bulharska sme prechádzali okolo druhej hodiny rannej. Napriek tomuto času tu bolo pomerne rušno a čakali sme v kolóne asi tridsiatich áut. Boli sme na rovine a nechcelo sa nám zakaždým autá štartovať, tak sme zapojili ľudské sily a posunovali sme až ku kontrolnému stanovisku. Prechod cez hranice bol bezproblémový. Za colnicou nás čakalo prekvapenie vo forme dezinfekcie podvozku vozidla, asi kvôli vtáčej chrípke. Od priekupníkov sme si kúpili oficiálnu diaľničnú nálepku a mohli sme vyraziť na posledný, aj keď nie najkratší úsek našej cesty.

Druhá hliadka – kolegovia
Prechod cez Bulharsko začína v horskom pásme a cesta sa kľukatí cez niekoľko dediniek. V uzavretej obci majú Bulhari povolenú päťdesiatku. Bolo takmer pol štvrtej ráno a tak sme si z dopravných predpisov nerobili ťažkú hlavu. Kolónu viedol Ľubo čo má osemdesiat litrovú nádrž a rýchle auto. Takže nešiel normálne po ceste, ale vlastne letel nízko nad zemou. Išli sme priemerne deväťdesiat kilometrovou rýchlosťou a jemu bolo jedno či v obci alebo mimo. V jednej dedinke však bola hliadka. Samozrejme že merali rýchlosť. Ľubo na C-osmičke prefrčal okolo nich, ale druhé auto kolóny už stihli zastaviť. Za ním sa nenápadne zoradili zostávajúce tri posádky. Čakali sme čo bude. Štefana (šoféra z prvého auta) si hliadka zobrala na bok a o niečom sa s ním dohadovali. Najprv pokojne. Rozhovor však postupne naberal na gestikulácii z oboch strán. Števo väčšinou krčil plecami a policajti už dosť dôrazne vysvetľovali, že určite neišiel predpísanou rýchlosťou. Z posledného auta v kolóne vystúpil Peťo policajt a pomaly sa priblížil ku diskutujúcej skupinke. Nevideli sme čo sa dialo, ale asi za desať sekúnd ich hliadka oboch poslala do áut. Naša minikolóna sa pohla ďalej a všetci sme boli zvedaví čo sa vlastne udialo. Na najbližšom odpočívadle sme sa to aj dozvedeli. Števo nám najprv vysvetľoval, že sa to snažil hrať na: „Nerozumiem Vám ani slovo.“
Táto taktika sa však neosvedčila a policajti boli čoraz nervóznejší. Peter vsadil všetko vabank.
„Prišiel som tam a ukázal som im slovenský služobák. Nemali sme čo stratiť.“ Dnes už sa nedozvieme či na Bulharov zapôsobila jeho kuráž, alebo drzosť. Zlé jazyky sa dohadujú, čo im to vlastne ukázal. Isté však bolo, že sme tentokrát odišli bez pokuty a ušetrené Levy sme mohli minúť na príjemnejšie veci.

Sofia – tretia hliadka
Okolo hlavného mesta Bulharska vedú dva obchvaty, južný a severný. My sme zvolili severný a veru zvolili sme zle. Cesta bola v rekonštrukcii a miestami sme sa museli vliecť štyridsiatkou. Únava však už bola veľká a noha na plyne ťažká. Keď som pri ceste zbadal rovnomerne sa pohybovať svetelný lúč inštinktívne som pozrel na tachometer, ručička sa blížila k osemdesiatke. Bol som na čele kolóny a tak zastavili mňa.
„Uff to bude problém asi zase merali,“ Pomyslel som si.
Vystúpil som z auta a podal som policajtovi všetky doklady aj voucher o ubytovaní. Keď uvidí, že ideme dovolenkovať v jeho krajine, hádam bude zhovievavejší.
Ostatní zastavovali okolo nás a policajné auto sme doslova obkľúčili. 
„Hajde,“ Volal na nich príslušník a rukou gestikuloval aby šli ďalej. Autá však stáli a z každého začali vystupovať ľudia a pomaly išli ku nám. Bulhar ukradomky pozrel na svojho kolegu v aute, ktorý tam spokojne spal. „To Vaši ?“ spýtal sa už nie celkom pokojne. „Naši,“ odpovedal som a niečo mi vravelo že to celé dopadne celkom dobre. Policajt mi vrátil papiere a jednoslovnou vetou sa opýtal.„Vineta ?“ Znova som mu podal papiere nech si nájde vinetu, veď čo ja viem čo si on pod týmto slovom predstavuje ? Doklady odmietol a znova sa opýtal „Vineta ?“ a začal obchádzať auto. Dali sme hlavy dohromady a dumali sme čo to od nás chce. „Nebude to diaľničná známka ?“ zahundral ktosi. „Jasné vyskúšajme.“ Ospalému Bulharovi sme ukázali že diaľničnú máme nalepenú pod slovenskou a českou známkou. Posvietil si baterkou a evidentne ostal spokojný. „Kuda idete ?“ opýtal sa ešte keď už sme nasadali do áut. „More Burgas.“ Zaznela odpoveď. Kývol nám a pre istotu zaliezol do svojho auta.

Odpočívadlo Makgonalgc
Únava však začala na nás doliehať čoraz viac a tak tesne po štvrtej sme hlasovaním väčšiny vybrali odpočívadlo, kde sa šoféri trochu vyspia. Našli sme jednu z kuriozitiek našej cesty, Bulharský Makgonalgc. Bol však zavretý čo vzhľadom k pokročilému času nebolo nič neobvyklé. Aspoň sme sa teda pri ňom vyfotili.


Podojedali sme niečo málo zo zásob, ja konkrétne srbskú bagetu. Zaliezli sme do áut a každý sa snažil odpočívať ako vedel. Spali všetci okrem našich mladých ktorí predriemali cestu cez nudné oblasti Srbska a Bulharska. Mali teda energie nadbytok. Keďže sa v skupine vyskytovali príslušníci oboch pohlaví tak sa začali páviť. Naozaj páviť a nie páriť. Keď si zdriemnete po pätnástich hodinách šoférovania a po pätnástich minútach sa zobudíte, tak verte že váš mozog hneď nepracuje ako by mal. Pomaly som sa preberal z polospánku a mierne otvoril oči, uvidel som červené svetielko, ktoré na okamih zažiarilo a hneď zase zhaslo. Celé sa to opakovalo dokola a to ma prebralo. Na moje sklamanie nešlo o žiadne UFO, ale iba Jano fajčil pri našom aute, tiež nemohol spať. Tak sme sa dali do reči a skonštatovali sme že dosť bolo spánku. Našli sme si novú zábavku. Začali sme fotiť našich priateľov ako si užívajú v hladine Alfa. Všetko sa nám darilo a aj sme urobili pár výborných záberov.

Avšak, avšak policajti a Chuck Norris nikdy nespia. Keď sme sa priplížili k Oplu Petra policajta a chystali sa mu bleskom fotoaparátu spríjemniť snenie, on sa nenápadne oprel o trúbu na volante svojho auta. Mohutné zakvílenie klaksónu preťalo bulharské nočné ticho na parkovisku. Ja s Janom sme uskočili a on sa pustil do nefalšovaného škodoradostného smiechu. Trúbenie neostalo bez odozvy a postupne sa začali budiť aj ostatní členovia našej výpravy. Nie však len oni. Z okolitých áut začali vykukovať aj nespokojní Nemci, Turci, Srbi a tak sme sa radšej rýchlo vydali ďalej za našim cieľom. Keď sa neskôr zisťovalo, prečo sme tak náhle odfrčali s odpočívadla, vyšiel som s tvrdením že Jano proste hlasno fajčil a všetkých pobudil. Ujalo sa to a dodnes keď fajčí, ho napomíname aby nerobil taký hluk.

pokračovanie nabudúce ...

Bulharsko autom 1 časť.


Komentáre