Parky a Pohorie Vitoša
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhMPWbQj9ehciTJ3LYuS4VVwhxLh7J9Ee4o5JdT-yTRMkT1642LZhvvBnn5b18pQt0dWUdj4GJiU3y2VWBanyyKsK5EucdwR0aIB3pbiMHcQf6I1hz3lRF3h_9Dvl4sa843iH3z4bQBbXc/s320/20180311_112137.jpg)
Vládla
tu vysoko pozitívna jarná nálada. V parku bolo tiež nespočetne
sôch na každom rohu. Zelené plochy striedali fontány a jazierka,
ktoré ešte neboli v prevádzke. Aspoň v mysli som si predstavil,
aké krásne to tu musí byť napríklad v máji, keď je všetko
zelené a fontány pracujú. Jar, ale len začínala a tak sme sa
okolo obrovského národného štadióna Vasila Levského presunuli
do ďalšieho parčíku Княжеска градина (kráľovská
záhrada). Tomuto parku dominoval obrovský pamätník Monument
Sovietskej Armády. Na jednotlivých stupňoch pamätníka odpočívali
a vyhrievali sa turisti, ale aj domáce zamilované páriky.
S tým
asi stavitelia nepočítali, doba však ide ďalej treba sa
prispôsobiť. V prednej časti námestia mali mladí adrenalínoví
nadšenci postavení skate park a skúšali tu rôzne figúry. Občas
sa im zadarilo a občas nastal tvrdý stret s betónom. My sme
zamierili k stanici metra a našim cieľom bolo pohorie Vitoša,
ktoré sa hrdo vypína nad mestom. Presný plán cesty som nemal,
predpokladal som že dobrým začiatkom bude dostať sa metrom na
stanicu metra Vitoša. Na tento deň sme si kúpili celodenné
lístky, aby sme mohli ľubovolne prestupovať. Jedna zaujímavosť,
aj keď máte celodenný lístok zakaždým keď idete do metra treba
si ho u tetušky v okienku aktivovať, ona tam má taký scaner, kde
to pípne a hotovo. Do autobusu proste nastúpite. Na rozdiel od
Budapešti sme nestretli ani jedného revízora. Po prestupe
na stanici Serdica sme sa dostali na konečnú metrostanciu
Vitoša a čakali sme že nás privíta úpätie hory s turistickými
cestičkami.
Nuž nebolo to presne tak. Vystúpili
sme pri obrovskom obchodnom centre a les začínal dobré dva
kilometre na dohľad. Na rozmýšľanie sme si dali kávu a bagetu zo
Starbucksu a znova nám pomohla technika, google mapy. Trasy
miestnych autobusových liniek som nepoznal, vedel som, že sa chcem
dostať ku IKEI. Za ňou je totiž údajne lanovka, ktorá vedie na
vrchol. Sadli sme teda na prvý
autobus, ktorý šiel smerom k hore.
Akonáhle vybočil iným smerom prestúpili sme na iný, výhoda
celodenného lístku. Po dvoch prestupoch sme sa dostali ku IKEI a
ďalšiemu obrovskému obchodnému centru. Tu som zistil, že niečo
na tých šialených šoféroch predsa len bude. Už sme boli na
vonkajšom obchvate mesta, premávka tu bola rezkejšia ako v centre.
Bežne sa stávalo že miestny darcovia orgánov, prechádzali celý
kruhový obchvat driftom na plné pecky. Motory revali ako na
závodnom okruhu a miestny motorkári tiež neostávali pozadu.
Akonáhle boli na rovinke tak rozvrešťali svoje nadupané stroje a
predbiehali aj tie najrýchlejšie autá. Obišli sme teda peknú
veľkú švédsku IKEU a zamierili k lanovke. Bola to taká pohodová
prechádzka asi kilometer do mierneho kopca. Vnútri budovy odkiaľ
štartovala lanovka bola otvorená požičovňa lyží. To ma celkom
zaujalo, lebo my sme boli už iba v tričkách a teplomer ukazoval 22
stupňov. Kúpili sme spiatočný lístok a nastúpili do drsne
vyzerajúcej kabínky. Po 27 minút trvajúcej ceste lanovkou a po
6,2 kilometroch stúpania a klesania som veru ocenil, že celý deň
som nosil vetrovku a čiapku, pod vrcholom totiž vrcholila lyžiarska
sezóna. Sneh bol síce mokrý, ale lyžovalo a sánkovalo sa
ostošesť.
Pri pohľade na moje botasky brodiace
sa v hlbokom snehu sme radšej rýchlo zamierili do miestnej
reštaurácie. Obavy z vysokohorskej prirážky sa ukázali ako
neopodstatnené a tak sme si dali na vrchole Vitoše neskorý obed.
Ja som si konečne dal bulharskú pečenú papriku s bylinkami a
šopský šalát. Manželka ochutnala mišmaš. Teda lečo s
balkánskym syrom, oboje bolo fantastické. Celkovo sme v Sofii jedli
iba dobré veci. V každej reštaurácii mali na výber rôzne šaláty
a takisto aj mäsové pochúťky. Najviac som sa bavil keď sme
objednali domáci chlieb, raz to bola placka inokedy posúch a
priniesli nám aj niečo ako normálny chlieb, alebo picové cesto. V
deň odchodu som si dal ich špecialitu studenú polievku tarator z
uhorky mlieka a kôpru, ak máte radi nové chute určite
doporučujem. Lanovka premávala iba do 16-tej a tak
sme sa po krátkej prechádzke po zasneženom lese poponáhľali, aby
nás tu náhodou nenechali v tejto zime. Cestou dolu som si uvedomil,
že na úpätí hory je celkom čulá stavebná aktivita, rástli tu
nové hotely, ale aj obytné domy a bytovky. Niektoré však už boli
evidentne niekoľko rokov bez zásahu, iba zakonzervované pre
budúcnosť, alebo proste počas stavby došli peniaze. Po návrate
dole sme na cestu do centra zvolili inú trasu než akou sme prišli.
Rozhodli sme sa, že si pozrieme niečo aj z búrlivej, socialistickej
výstavby. Zvolili sme trasu cez veľké sídliská Mladosť 4,
Mladosť 3 a Mladosť 2. Mladosť 1 sme už nevideli, lebo sme ju
prechádzali metrom. No poviem to asi takto, boli tu aj pekné
rekonštruované, alebo nové paneláky, ale boli tu aj vežiaky v
dosť biednom stave. Určite to tu potrebovalo poriadne jarné
upratovanie. Mojou prácou je inštalácia internetu a satelitov,
mojej pozornosti neunikla ani špeciálne ukladaná kabeláž na
fasáde domov zvonka. Neviem Vám to nijako opísať preto radšej
prikladám fotky. Poviem Vám jedno, poruchu by som v takom klbku
určite hľadať nechcel. Napriek tomu to však všetko nejako
fungovalo a internet v našom aparmáne išiel naozaj bleskovo.
Celkovo pobyt v Sofii hodnotím vysoko
pozitívne. Užili sme si s manželkou super výlet. Ak hľadáte
program na predĺžený víkend Sofiu určite zvážte.
Let do Sofie a lietanie.
Ako som už spomínal na let do Sofie
som vybral spoločnosť WizzAir, ktorá nedávno začala lietať
priamo z Bratislavy. Prvý pocit pri objednávaní leteniek bol
pozitívny. Perfektne prehľadne nadizajnované stránky, rovnako ako
aj mobilná aplikácia. Oproti Ryanairu som napríklad ocenil, že
celý objednávací aj registračný proces bol v slovenčine. Už od
začiatku som bol rozhodnutý, že sa stanem aj členom ich discount
clubu, tak som si hneď pri prvom lete túto službu aktivoval. To čo
ma prekvapilo bol koncový účet za letenky, aj po zaplatení 29,99
€ a započítaní zliav som sa dostal na cenu za jednu cestu za
19,20 €. Všetky ďalšie lety na rok už budú podľa cenníka
discount club. No a ako to už pri nízko nákladovkách chodí
letenka za hubičku a potom príplatky. Priplatiť sa dá naozaj
všetko poistenie, prednostné miesta, samotný výber miesta,
priority boarding, finančná náhrada pri meškaní letu atď, atď.
Ja som si priplatil iba výber sedadla, aby sme počas letu sedeli s
Monikou vedľa seba. Celkovo ma tak jedna cesta vyšla na 27 €.
Počas nastupovania som sledoval ostatných
pasažierov a viac ako
polovica už využíva elektronickú formu palubného lístku. Tu by
som spomenul jednu nešťastnú pani v Sofii, ktorá mala palubný
lístok iba odfotený mobilom, bolo to rozmazané a jednoducho
neprešla ani cez prvú kontrolu, ako dopadla už neviem. Ja som mal
so sebou aj vytlačené palubné lístky, ale pohodlne postačili tie
v aplikácii mobilu. Čo sa týka flotily tak Wizz používa
výhradne Airbusy, konkrétne A320 a predĺženú verziu A321 na
rozdiel od Ryanairu, ktorý zase používa výhradne Boeingy 737. Pri
nastupovaní v Bratislave keď sme vošli na dráhu ja som uvidel
majestátny Airbus A320 v plnej kráse a Monika uvidela citujem “Jé
aké pekné ružové lietadlo hodí sa mi k šatám“
Let do Sofie prebiehal kľudne. Na
spiatočnej ceste bolo zatiahnuté a keďže sme stúpali cez dažďové
mraky, užili sme si aj poriadne turbulencie. Pozrite sa v krátkom
videu.
So službami spoločnosti WizzAir som
celkom spokojný a určite plánujem ich služby využiť aj
opakovane, keď už som v tom discount clube.
![]() |
Pamätník v Kráľovskej záhrade |
![]() |
Naša domáca stanica metra |
![]() |
Pohľad na sídlisko Mladosť 2 |
![]() |
Rozlúčka so Sofiou na Orlovom moste |
Bulharsko - Sofia 1.časť
Pozrite sa aj na ďalšie miesta kde sme boli...
Komentáre
Zverejnenie komentára